Vesti

Када нас опљачкају на улици, трчимо у полицију да нађемо лопова. Али када нас опљачкају кроз отимање интелектуалне својине, ми ћутимо – јер нас је срамота што смо то себи дозволили. Када вам неко украде нешто материјално, одмах реагујете. Али када вам украду идеју, визију, нешто што сте стварали с љубављу – тада често останемо неми, јер нас је срамота што смо то дозволили. Време је да прекинем ћутање и поделим са вама причу о једној пљачки која је дубоко утицала на мене и моје здравље.

Последњих дана, Фондација Кавчић у јавности се представља као главни подржавалац наставника у Србији, позивајући дијаспору да уплаћује новац за наставнике којима су умањене плате због штрајка. На први поглед, ово делује као племенита акција. Али, да ли се заиста ради о чистој подршци наставницима или о добро осмишљеном систему који омогућава избегавање пореза и личну промоцију?

Ово није први пут да Фондација Кавчић користи образовање као средство за сопствену корист. Најбољи пример за то је Српска наставничка награда „Просветитељ“, коју сам лично иницирала, осмислила и реализовала, а која је на крају, без признања мог ауторства, постала њихов пројекат.


Како је могуће да се ово догодило?

Како је могуће да неко ко се судски борио за признавање интелектуалне својине у Америци и ко је добио огромну одштету за свој патент, не уважава и не цени интелектуалну својину других? Како је могуће да је оно за шта се он правно изборио у САД постало нешто што је потпуно занемарено када су у питању туђе идеје и ауторска дела у Србији?

Овај текст није само о мом искуству. Ово је прича о томе како су многи у Србији насели на имиџ „спасилаца образовања“ и како сам и сама веровала у ту причу – све док нисам схватила праве намере.


Истина коју више не могу да ћутим

Када сам иницирала и осмислила Српску наставничку награду Просветитељ“, моја визија је била јасна – желела сам да српска наставничка заједница добије признање које заслужује. Са пуно ентузијазма, рада и посвећености, креирала сам концепт награде од почетка до краја – од самог назива, преко критеријума, процеса вредновања, до сваке речи која се налазила на званичном сајту.

Фондација Кавчић је прихватила моју иницијативу, дала ми одрешене руке да све креирам, припремим и организујем. До августа 2023. године Алек Кавчић је у више јавних изјава потврђивао да је награда „Просветитељ“ моја идеја, да сам ја њен иницијатор и аутор.

Међутим, након тога је са званичног сајта обрисано моје име и сви подаци везани за мој допринос, укључујући и већину медијских наступа у којима сам промовисала награду, залажући свој деценијски интегритет и ауторитет у наставничкој заједници, не само Србије, него и региона. Оно што додатно забрињава јесте чињеница да је Фондација од ове године покренула исту награду и у Црној Гори, што значи да се моја интелектуална својина користи без мог пристанка у две државе, а да не помињем збуњеност наставничке заједнице у обе државе који ми се свакодневно обраћају на ову тему.


Промена чланова жирија током процеса такмичења

На приложеној фотографији са Летње школе изузетности, једне од фаза такмичења у оквиру „Просветитеља“, налазе се чланови жирија и ја. Ово је био тим посвећених стручњака који су веровали у интегритет и значај награде.

Састав жирија за 2024:
Ана Благданић, ученица | Ана Манојловић, водитељка и уредница Београдске хронике | др Елизабета Каралић, Завод за вредновање образовања и васпитања | др Ана Пешикан, редовни професор Филозофског и Хемијског факултета | др Ива Драшкић, декан и редовни професор Филолошког факултета | др Александар Бауцал, редовни професор Филозофског факултета | др Тијана Продановић, ванредни професор Природно-математичког факултета | Борко Петровић, наставник из Параћина | Зоран Милојевић, директор Образовно креативног центра| Тања Петернек Алексић, аутор и водитељ ТВ емисије ТВ лица, као сав нормалан свет | Жељана Радојичић Лукић, председница Жирија

Од једанаест чланова жирија, чак осморо се повукло, оставивши само троје који су остали у саставу. Неколицина се повукла из рада жирија, чак и ја као председница жирија, још од августа до октобра, када је и проглашен Просветитељ 2024, уз присуство око троје чланова жирија на самој свечаној додели.

Истовремено, Почасни жири је у 2024. бројао шест чланова, међу којима су били: проф. др Владимир Бумбаширевић, академик, редовни члан САНУ | проф. др Иван Ивић, члан Одбора за образовање САНУ | Љубица Гојгић, уредник и водитељ емисије Прави угао на РТВ | Снежана Радојичић, писац и светски путник – Циклономад | Јелена Дракулић Петровић, генерални директор Рингијер Србија | Зоран Мошорински, генерални директор Политике А.Д. Након ових дешавања, у Почасном жирију за 2025. остало је само двоје чланова.

Јавно оспоравам коришћење назива „Просветитељ“ и „Prosvjetitelj“

Овим путем јавно оспоравам право Фондације Кавчић да користи назив „Просветитељ“ за Српску наставничку награду и „Prosvjetitelj“ за црногорску награду, све док моје име не буде јасно истакнуто на њиховим сајтовима као аутора назива и концепта награде.

Уколико то не учине, сматраћу да настављају са бесправним коришћењем моје интелектуалне својине, како у Србији, тако и у Црној Гори, и задржавам право да предузмем одговарајуће правне кораке у циљу заштите свог ауторства.


Политичке амбиције и морална одговорност

Да ли је прихватљиво да неко ко се јавно представља као добротвор користи механизме за оптимизацију пореза, присваја туђе ауторске идеје и води нетранспарентне финансијске токове, а да истовремено остане неспорно признат као морални ауторитет у образовању?

Како је могуће да се једна особа у Америци успешно изборила за признавање сопствене интелектуалне својине и огромну одштету, док у Србији и Црној Гори користи идеје других без признања њиховог ауторства?

Грађани имају право да знају истину. Наставници имају право да буду подржани искрено, а не прорачунато. Србија има право да се брани од лицемерја које јој се намеће као доброчинство.


Шта ова прича заиста открива?

Ово није само моја борба, већ питање које се тиче свих који стварају, раде и дају свој допринос друштву. Ако данас ћутимо пред неправдом, сутра ће се исто догодити неком другом. Позивам све колеге, просветне раднике, интелектуалце и грађане да се запитају – да ли ћемо дозволити да се рад, знање и интегритет вреднују само када то некоме одговара? Време је да станемо у заштиту ауторства, правде и професионалне части!

Овај случај поставља озбиљно питање – да ли је Фондација Кавчић заиста добротворна организација или је добро осмишљен механизам за личну промоцију и финансијску корист?

Наставници, родитељи и донатори имају право да знају ко заиста стоји иза хуманитарних иницијатива. Важно је постављати питања и захтевати транспарентност, како пројекта "Бесплатни уџбеници", тако и пројекта "Просветитељ".


Жељана Радојичић Лукић
Експерт за образовање | Писац за децу | Аутор методологије „Срећно учење“

Финалиста награде Global Teacher Prize | Добитница Светосавске награде | Најбољи едукатор Србије

 Амбасадор Varkey фондације | Оснивач Чаробног села
✉️ Ova adresa el. pošte je zaštićena od spambotova. Omogućite JavaScript da biste je videli. | Ova adresa el. pošte je zaštićena od spambotova. Omogućite JavaScript da biste je videli.
🌍 www.carobnoselo.edu.rs

Od samog početka realizacije projekta Čarobno selo, koji je 2012. godine finansirao UNICEF, bilo je jasno da ovaj projekat nije samo običan edukativni program – to je vizija budućnosti obrazovanja. Čarobno selo je zamišljeno kao prostor u kojem deca kroz igru, avanture i iskustveno učenje razvijaju ne samo znanja, već i vrline i moralne vrednosti koje će ih pratiti kroz ceo život.


Projekat „Srećno učenje” za školsku 2024/2025. godinu 🌟

Dragi vaspitači, učitelji, nastavnici i predstavnici obrazovnih ustanova,
Zadovoljstvo nam je da vas pozovemo na učešće u jedinstvenom projektu koji prepoznaje i nagrađuje kvalitet, inovativnost i sreću u učenju! 🎓

🌟 Šta su Nacionalne oznake kvaliteta?

Ove oznake se dodeljuju pojedincima i obrazovnim ustanovama koje svojim radom:

  • Unapređuju kvalitet obrazovanja,
  • Implementiraju inovativne i kreativne metode u učenju,
  • Stvaraju okruženje za srećno i ispunjeno učenje.

🏆 Ciljevi dodele Nacionalnih oznaka kvaliteta

  1. Prepoznavanje i nagrađivanje inovativnih metoda i metodologije Srećno učenje.
  2. Unapređenje obrazovnog procesa kroz kreativnost, saradnju i vrednosti.
  3. Inspiracija za širu zajednicu – promovisanje dobrih praksi i pozitivnih promena.

🎯 Kategorije za prijavu

1️⃣ Pojedinci

Vaspitači, učitelji i nastavnici koji u svom radu:

  • Primenjuju srećno učenje kroz praktične projekte,
  • Podstiču kreativnost i inovacije,
  • Razvijaju socijalne, emocionalne i kognitivne veštine,
  • Uključuju vrednosti kao što su saosećajnost, poštovanje, odgovornost...

2️⃣ Obrazovne ustanove

Škole i predškolske ustanove koje:

  • Kreiraju inkluzivno i podsticajno okruženje,
  • Razvijaju međusobnu saradnju i moralne vrednosti,
  • Implementiraju inovativne pristupe u nastavi,
  • Uključuju zajednicu kroz radionice, projekte i događaje.

🤝 Mentorska podrška za prijavljene

Svi prijavljeni kandidati i ustanove dobiće mentorsku podršku kroz ceo proces apliciranja.
Mentori će pružiti:

  • Smernice za pripremu dokumentacije,
  • Odgovore na sva pitanja,
  • Praktične savete za uspešno apliciranje.

📩 Kako se prijaviti?

  1. Pripremite prijavu (pojedinačnu ili za ustanovu).
  2. Pošaljite je putem e-maila na: Ova adresa el. pošte je zaštićena od spambotova. Omogućite JavaScript da biste je videli.
  3. Krajnji rok za prijave: 31. januar 2025. godine.

Budite deo zajednice koja promoviše inovativne obrazovne metode i doprinosi stvaranju srećnijeg i kvalitetnijeg učenja! 🌱✨

#SrećnoUčenje #Obrazovanje #Kreativnost #Inovacije

Делхи, Агра, Џајпур, ... Све ово су само називи дестинација, а заправо и много више од тога – то су искуства за цео живот. За многе, Индија је „друга планета“: мириси, укуси, боје, људи, култура. Једноставно, ништа у Индији није налик ономе што познајемо и видимо свакодневно.

U vremenu kada veštačka inteligencija preuzima mnoge zadatke za koje su potrebna pravila i algoritmi, kreativnost ostaje ključna ljudska prednost. Sposobnost da mislimo drugačije, da promišljamo, istražujemo i kreiramo nova rešenja, ono je što nas čini jedinstvenim.

KONKURS ZA NAJORIGINALNIJI SCENARIO SREĆNOG UČENJA

na temu
„DECA SU LJUDI, A LJUDIMA TREBA LJUBAV“

Pozivamo vaspitače, učitelje i nastavnike iz celog regiona da uzmu učešće u konkursu za NAJORIGINALNIJU NASTAVNIČKU PRAKSU SREĆNOG UČENJA, zasnovanu na integraciji priče „Vilina suza“ iz knjige „Letnja vreva sa vilom Sunčicom“.

Prosvetitelj je onaj koji je hrabar, koji donosi promenu, koji misli drugačije, koji čini sve iz petnih žila da njegovi đaci u njegovoj učionici budu srećni, da roditelji koji dolaze na otvorena vrata odu zadovoljni – ne zato što je on detetu dao peticu, nego zato što je umeo da im argumentovano objasni zašto njihovo dete ima dvojku.

Obaveštvamao vas da smo odabrali 13 finalista u kategoriji "Najbolji scenario srećnog učenja" iz 12 obrazovnih ustanova. Oni će u okviru stručnog skupa pod nazivom "Dani srećnog učenja" prezentovati svoje primere pedagogije srećnog učenja.

Желимо да вам представимо нешто јединствено и потпуно другачије од свега што постоји у Србији. То је јединствен концепт учења под називом педагогија срећног учења којим се деца на креативан начин воде кроз процес учења.

Жељана Радојичић Лукић представља нову димензију педагогије срећног учења кроз ново наставно средство - Азбуку врлина.


Драги читаоци,

Са неописивим узбуђењем и уживањем представљамо вам нови моменат у педагогији срећног учења - Азбуку врлина, наставно средство које обећава упечатљивији и лакши креативни приступ усвајању наставних садржаја. Под потписом Жељане Радојичић Лукић, ова игра не представља само креативни инструмент, већ отвара врата у узбудљив свет креативног учења.

Отварање ризнице креативности

Када отворите кутију насловљену са Азбука врлина, шта ћете наћи унутра? Шпил картица које нису обичне, већ чаробни инструменти за  креативно учење и изражавање. Замислите шпил као петоспратну зграду на којој је 30 различитих прозора, на сваком спрату по 6, а сваку картицу као прозор кроз који ваше дете може да провири у:

  • у азбуку штампаних и писаних слова,
  • у парове азбучних слова и арапских бројева,
  • у свет људских врлина,
  • у групе речи са истим почетним словом,
  • у луку лепих мисли,
  • у галерију најлепших илустрација и фотографија

и да то све заједно обради својим креативним умом и од тога изнедри нешто потпуно ново и неочекивано.

Креативно учење: Од слова до врлина

Ова иновативна игра представља гигантски корак напред у различитости наставних метода. Најзначајнија карактеристика? Не учи децу само словима и читању, већ их уводи у свет врлина и свет неочекиваних обрта. Свако слово на картици повезује се са једном људском врлином, омогућујући деци да истражују и креативно разматрају различите аспекте живота. Стварање сопствених правила у учењу, под менторством одраслих, чини сваки час огромним искуством.

Креативна револуција учења

Азбука врлина, у симбиози са осталим издањима педагогије срећног учења, поставља нове стандарде. Овај револуционарни педагошки приступ подстиче целовито креативно размишљање и развој способности самосталног истраживања. Нова ера образовања не доноси само целовито учење, већ и креативно истраживање и размишљање, игру и забаву, као неопходне елементе срећног учења.

Отварање врата могућности

Док технологија и рачунари настављају своје владавине, Педагогија срећног учења и Азбука врлина стављају фокус на најважнији аспект - људску креативност. Деца, укрцавајући се у свет Азбуке врлина, имају шансу да истражују и откривају свој креативни потенцијал свим чулима.

Заљубите се у учење

Педагошка револуција носи са собом и нови став према учењу. Деца се мотивишу да затворе екране и отворе своје умове. Даје им се прилика да се играју, размишљају и опробају у креативности. Азбука врлина није обична наставна игра, већ позив на истраживање света, и упознавање себе кроз креативни процес учења.

Закључак: Азбука врлина - Играј, размишљај, опробај се у креативности

Позивамо вас да се придружите овој креативној епопеји и откријете свет педагогије срећног учења!

 

Kroz ovu inicijativu, organizatori žele pokrenuti revoluciju u obrazovanju, prilagoditi nastavu potrebama savremenog deteta, te nagraditi i promovisati najbolje prakse pedagogije srećnog učenja.

UG KREATVA – kreativno obrazovanje & UDRUŽENJE BUDUĆNOST 4+

raspisuju

KONKURS ZA NAJORIGINALNIJI SCENARIO SREĆNOG UČENJA

na temu
“DECA SU LJUDI, A LJUDIMA TREBA LJUBAV”

 

Pozivamo vaspitače, učitelje i nastavnike regiona da uzmu učešće u konkursu za NAJORIGINALNIJU NASTAVNIČKU PRAKSU SREĆNOG UČENJA gde će baza integracije biti priča Vilina suza iz knjige Letnja vreva sa vilom Sunčicom.

Manifestaciju Oljini dani srećnog učenja u čijem se sastavu nalazo i Memorijalna nagrada „NajbOlji od nas“ pokrenula je Željana Radojičić Lukić, višestruko nagrađivana učiteljica iz Srbije i finalista najprestižnije svetske obrazovne nagrade Global Teacher Prize koju dodeljuje Varkej fondacija

Maja Karać, Željana Radojičić Lukić i Selma Mahmić

Šta je cilj osnivanja ove nagrade?

Željana je ovu nagradu osnovala sa ciljem osnaživanja vaspitača, učitelja i nastavnika za primenu celovitog pristupa učenju, sa jedne  strane, a  sa druge kao znak sećanja na pedagogicu Oliveru Petrović, koja joj je bila najbliži saradnik na razvoju koncepta srećnog učenja Čarobno selo.

Ko su ovogodišnji pobednici?

Najbolji i apsolutno najbolji primer nastavne prakse celovitog pristupa učenju u okviru ove Memorijalne nagrade „NajbOlji od nas“ uradile su učiteljice iz Bosne i Hercegovine. Jedan je uradila Selma Mahmić iz JU OŠ “Kiseljak 1” iz Bilalovca kod Sarajeva, a drugi Maja Karać iz JU OŠ “Branko Ćopić” iz Banja Luke.

Zašto su ovo najbolji radovi?

Ono što je potpuno izdvojilo Selmin i Majin primer nastavne prakse srećnog učenja je veština provlačenja i obmotavanje glavne niti, od samog početka, pa do kraja, kao jedne velike kopče između svih komadića smisleno spojenih u čvrstu i neraskidivu celinu.

Obaveštvamao vas da smo odabrali 12 finalista u kategoriji "Najbolji scenario srećnog učenja" iz 12 obrazovnih ustanova. Oni će u okviru stručnog skupa pod nazivom "Dani srećnog učenja" prezentovati svoje primere dobre nastavne prakse.

UG KREATIVA pokreće manifestaciju "Dani srećne pedagogije" kao odgovor na rezultat svih dosadašnjih projekata koji su okupljali kreativnu decu, vaspitače, učitelje, nastavnike, stručne saradnike, direktore i roditelje dece regiona, poput učesnika projekata:


 

UG KREATVA – kreativno obrazovanje &

АSOCIJACIJA NAJBOLJIH NASTAVNIKA EX YU

raspisuje

KONKURS ZA MEMORIJALNU NAGRADU
“Najb
OLJI OD NAS

 

Pozivamo vaspitače, učitelje i nastavnike regiona da uzmu učešće u  Konkursu za NAJBOLJU NASTAVNIČKU PRAKSU, tema:

U periodu od 26-29.maja, 2022.godine u Sarajevu će se održati Četvrta regionalna konferencija nastavnika regiona Zapadnog Balkana pod nazivom Svijet obrazovanja briše granice.

 

Pozivamo Vas da učestvujete na četvorodnevnoj regionalnoj konferenciji „SVIJET OBRAZOVANJA BRIŠE GRANICE 4“ koja će se održati u Sarajevu, 26-29. maja 2022. godine.

Čitavu kasabu obavio je gusti mrak i samo što u maloj, sirotinjskoj kućici, tamo na kraju mahale, još treperi slaba svjetlost. To je kratka svijeća lojanica, bori se sa smrću… 

Serbia, a small country that gained independence after in the 90s the civil war and the disintegration of former Yugoslavia, is a country that enjoys a continental climate-four seasons. With green landscapes and beautiful countrysides, Serbia is quite pleasant, attracting attracts tourists from all over the world.

Otići u Indiju, a ne posetiti indijske privatne škole, bio bi veliki propust. Za naš standard izgledaju kao svemirski brodovi. Imaju visok nivo obezbeđenja, a kako i ne bi, u njima boravi i do 7000 dece. U školama najčećše rade žene, odevene su u tradicionalnu narodnu nošnju, sari, i to je u Indiji standard oblačenja. 

Željana Radojičić Lukić je višestruko nagrađivana učiteljica iz Srbije, koja je prešla dug put od učiteljice do pomoćnika ministra svoje zemlje, da bi se na kraju ponovo vratila svojim učenicima. Ona je liderka obrazovanja na Balkanu koja se trudi da svojim radom, idejama i projektima inspiriše i motiviše nastavnike Balkana.

Iščitavajući knjigu „Jesenja gozba sa vilom Bosiljčicom“ shvatila sam da preda mnom stoji izazov koji da nosi bogatstvo pisane reči. Još kada je potpomognuto snagom čistog srca i mudrošću svemira jasno je da pred sobom imam raritet u dečjoj književnosti.

Kako da deci učenje postane zanimljivo a odlazak u školu radost? Zašto je potrebno da deca uče mnogobrojne podatke i činjenice, dok se o vrlinama kao što su samopouzdanje, upornost i kreativnost – malo govori?

"Videćete, to će biti lepa i važna godina. Biće velika – od januara sve do decembra. U nju će stati svi rođendani i mnogo nezaboravnih trenutaka. Biće to godina koja se pamti., o kojoj se priča, koja ostaje u mislima i kada prođe. Da li će?

Himna Čarobnog sela

Pišite nam

Girl with Ice Cream