Dobro došli u komadić čarolije!
Ako kažemo da je to koncept učenja, pitate se sigurno, dobro, po čemu je drugačiji? Najkraće rečeno to je učenje uronjeno u bajku! Ovaj koncept učenja ne prepoznaje pojedinačne nastavne predmete, nego ih tretira kao celinu. I najvažnije, to je koncept srećnog učenja!
Kako izgleda Čarobno selo?
Hm, kako da vam to opišemo uz upotrebu što manje reči? Hajmo ovako, Čarobno selo je bajka! Avi znate šta je bajka? Eto, to vam je Čarobno selo.
Svaki komadić ovog sela, koje zapravo selo nije, uronjen je u bajku. Sve je bajka, ali opipljiva i iz koje se uči. Komadići ovog sela koje selo nije su:
- Četiri strane sveta - Čarobnastično selo;
- Četiri godišnja doba - Luka godišnjih doba;
- Četiri srećne učionice - Četiri neobične kućice u netaknutoj prirodi;
- Četiri vile čarobnice - Četiri neobične učiteljice;
- Četiri zanimanja - Četiri nastavna modula;
i još nešto, umalo da zaboravimo:
- Mnoštvo ambijentalnih učionica - prirodnih i kultivisanih staništa;
- Mnoštvo instalacija na otvorenom - neobično običnih nastavnih sredstava, od sunčevog sata, preko solarne sušare, do digitalne meteorološke stanice i čarobnih baštica;
Šta ovaj koncept čini drugačijm?
Hm, drugačijim, od čega?
Ovaj koncept drugačijim od postojećeg obrazovnog sistema, pre svega, čini to što on deci omogućava sagledavanje sveta u njegovoj celovitosti što najsigurnije vodi ka funkcionalnom usvajanju znanja za kojim vape deca celog sveta. Kroz koncept učenja „Čarobno selo“ napravljena je simbioza iskustvenog i projektnog učenja u podsticajnoj sredini za učenje, a vaše je da li želite da ovo učinite dostupnim i svom detetu.
Kako je nastao ovaj koncept?
Koncept je nastao na osnovu dugogodišnjeg učiteljskog iskustva i istraživanja u ovoj oblasti tako što su dijagnostikovane mane tradicionalne škole. Iskreno nije bilo ni teško, mane kipe na sve strane. E, upravo su nas te mane i dovele do idealnog skupa resursa iz kojih je na kraju izrastao novi koncept učenja primenjiv na bilo kojoj tački u svetu. I u Srbiji, dabome!
Na čemu insistira ovaj koncept?
Ovaj program insistira na razvoju naučne, jezičke, naučne, digitalne, finansijske, umetničke i ekološke pismenosti, preduzetništvu i kreativnom razmišljanju. Najveći akcenat stavljen je na kreativno razmišljanje koje formalni obrazovni sistemi ne prepoznaju, iako društvo u najvećoj meri zavisi od inovacija i stvaranja znanja za rešavanje novih i nepoznatih izazova.
Istina je da kreativno razmišljanje pokreće različite vrste inovacija koje imaju uticaj na društvo u celini, ali je i tačno da je to umnogome univerzalniji i demokratskiji fenomen nego što možemo da shvatimo. To znači da svaki pojedinac, u većoj ili manjoj meri, ima potencijal za kreativno razmišljanje (OECD, 2017). Ako imamo u vidu da OECD od 2021.godine uvodi međunarodni PISA test kreativnog razmišljanja, jasno je da će kreativno razmišljanje uskoro postati ključna kompetencija obrazovanja.
Ceo koncept učenja „Čarobno selo“ u fokus stavlja upravo kreativno razmišljanje tako što se deca podstiču da prvo stvaraju vlastite različite ideje, potom da stvaraju kreativne ideje, da uče da ih procenjuju, i na kraju, da ih poboljšavaju i nadograđuju.
Koji je osnovni cilj ovog koncepta učenja?
Osnovni cilj je da sva deca koja uče na ovaj način budu srećni i kreativni dok uče, a uspešni, kritični, časni i hrabri kada proces učenja završe. Srećan, častan i hrabar čovek može da savlada sve! I kako se kritički odnositi prema svetu oko sebe, i kako se brinuti jedni od drugima i svojoj planeti, ali i misliti slobodno i biti na kraju sposoban donositi odluke i praviti izbore u životu.
Kako je struktuiran koncept učenja?
Ishodi učenja ovog obrazovnog programa strukturirani su od 4 tematska integrativna područja, odnosno nastavna modula i to:
• Jesenja gozba
• Zimski mir
• Prolećna žurba i
• Letnja vreva
Svaki od četiri modula može da se izučava u različitim vremenskim intervalima, od jedne sedmice, pa do jedne školske godine, što je naša preporuka. U tome jeste posebnost celog koncepta, jer nema prepreka da ga koriste učitelji u svojim projektnim nastavnim i vannastavnim aktivnostima, da ga izučavaju unutar državnih ili privatnih škola uz prilagođavanje potrebama različitih uzrasnih grupa, pa da ga delimično primenjuju i roditelji u porodičnom okruženju. Najsvrsishodnija je primena unutar privatnih škola i vrtića, jer samo na taj način ovaj koncept može da ima svoju punoću i celovitost. Ukoliko se realizuje franšizni program, bez svih pratećih sadržaja koji čine podsticajnu sredinu za učenje, porebno je da se dopunjava našim knjigama, udžbenicima i priručnicima.